آیا بیت‌کوین دوباره از مرز ۱۰,۰۰۰ دلار پایین‌تر می‌رود؟

blank

طی چند روز گذشته، قیمت بیت‌کوین در محدوده حمایت ۱۰,۰۰۰ دلار در حال نوسان بوده است. اما، آیا شکاف قراردادهای آتی بورس کالای شیکاگو (CME) نهایتاً با کندلی قرمز پر خواهد شد؟

در حال حاضر، اکثر بازارها به رنگ خون درآمده‌اند و اتر طی چند روز، از 500 دلار به 300 دلار رسیده است. معامله‌گرهای اتریوم اکنون بر این باورند که حباب دیفای (DeFi) ترکیده و ارزش توکن مورد علاقه دیفای آنها روی شبکه اتریوم کاهش یافته است.

اما در این بین، آیا متوجه بودید که توکن بومی شبکه تیرون (TRX)، برخلاف سایر آلت کوین‌ها، در حال رشد بوده است؟

عناوین مطلب:

ممکن است فقط یک تصادف باشد؛ اما، آخرین باری که این اتفاق افتاد، کل بازار رمزارز برای مدتی طولانی غرق در خون شد، زمستان سرد ارزهای دیجیتال.

1 4
عملکرد روزانه بازار رمزارز در ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور). منبع: Coin360

ضعف بازار بیت‌کوین

2
نمودار چهارساعته بیت‌کوین. منبع:‌ TradingView

بیت‌کوین پس از مدتی نوسان در محدوده 12,500 دلار، طی فقط 2 هفته، 21 درصد از بهای خود را از دست داد و تا سطح ۱۰,۰۰۰ دلار فرو نشست.

هرگاه برترین ارز دیجیتال بازار چنین حرکت شدیدی انجام می‌دهد، سایر دارایی‌های دیجیتال نیز در پی آن روان می‌شوند.

اکنون پرسش اصلی اینجاست که کف قیمت بیت‌کوین در کدام سطح شکل خواهد گرفت؟

شکاف بورس کالای شیکاگو

3 4
نمودار چهارساعته قراردادهای بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو. منبع: TradingView

اغلب معامله‌گرهای باتجربه از شکاف قراردادهای بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو آگاه هستند؛ اما، بهتر است باری دیگر آن را مرور کنیم. بیت‌کوین را می‌توان در تمام طول سال و هفت روز هفته معامله کرد. با این حال، بورس کالای شیکاگو فقط 23 ساعت در روز باز است: به وقت تهران، از دوشنبه 2:30 بامداد تا شنبه 1:30 بامداد.

این یعنی ممکن است در این بین شکاف‌هایی رخ دهند که اغلب طی چند روز آخر هفته (میلادی) اتفاق می‌افتد، هنگامی‌که بازار در روز جمعه بسته و سپس یک‌شنبه شب دوباره باز می‌شود. با این حال، معامله‌گرها هنوز هم می‌توانند این دارایی را در هر روز هفته و 24 ساعته معامله کنند. طبق آنچه در وب‌سایت بورس کالای شیکاگو ذکر شده است، هنگامی که بازار بسته است، باز هم می‌توان ثبت سفارش کرد. با این حال، ممکن است سفارش‌ها انجام نشوند (اصطلاحاً پر نشوند) و این امر شکافی در این بین به وجود ‌آورد.

شکاف اخیر در بورس کالای شیکاگو روز 13 اوت (23 مرداد) ایجاد شد. این روز پنج‌شنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) بود و بورس کالای شیکاگو برای یک ساعت بسته شد. پیش از بسته‌شدن، قیمت بیت‌کوین 11,715 دلار بود اما هنگام بازشدن این پلتفرم معاملاتی، قیمت به 11,765 دلار رسید. این حرکت 50 دلاری این شکاف را ایجاد کرد. بنابراین، با اوج‌گرفتن بیت‌کوین تا 12,635 دلار در نمودار بورس کالای شیکاگو، ممکن است سفارش‌هایی 11,715 دلاری کماکان انجام‌نشده و پرنشده باقی بمانند.

با افت قیمت در روز 19 اوت (29 مرداد)، این شکاف «پرشده» در نظر گرفته می‌شود و می‌توان سفارش‌های این سطح را پس از آن پرشده در نظر گرفت.

با این همه، قیمت بیت‌کوین به افت خود ادامه داد و در نمودار بورس کالای شیکاگو، به 9,905 دلار رسید که اکنون فقط 240 دلار تا رسیدن به شکاف ایجادشده در 24 ژوییه (3 مرداد) فاصله دارد.

این جایی است که معادلات اندکی مبهم می‌شوند. این محدوده‌ی شکاف بین 9,665 تا 9,925 دلار شکل گرفته و مشخص نیست که آیا این شکاف هنوز باید پر شود یا تا حدی پر شده است؟

دم کندل به محدوده‌ی شکاف وارد شد؛ اما، به 9,965 دلار نرسید و از این رو، شکاف به‌طور کامل بسته نشد. آیا این یعنی سفارش‌ها هنوز برای پرشدن در سطح 9,665 دلار منتظر هستند؟

این شرایط موجب شده تا برخی از معامله‌گرها گمان کنند که شکاف، پر شده و برخی دیگر آن را پرنشده بدانند.

حمایت ۷,۰۰۰ دلاری در هفته جاری

4 3
نمودار هفتگی بیت‌کوین. منبع: TradingView

صرف نظر از شرایط شکاف‌ها در بورس کالای شیکاگو، معامله‌گرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، پیش از این نیز ۷,۰۰۰ دلار را به‌عنوان سطح حمایت در نظر داشتند. به نقل از اسکات ملکر (Scott Melker)، معامله‌گر مشهور، از نقطه‌نظر کنونی و پیش از رشد مجدد بیت‌کوین، افت قیمت تا سطح 61.8 درصد فیبوناچی محتمل و «سالم» به نظر می‌رسد. پس از سقوط ماه مارس (اسفندماه)، این حرکت را می‌توان «طبیعی» انگاشت.

نزول قیمت تا این حد، از نظر برخی معامله‌گرها ترسناک به نظر می‌رسد؛ با این حال، معامله‌گرهای باتجربه‌تر و سرمایه‌گذارهای بلندمدت، مانند کاربر حساب توییتری Davincij15، این حرکت نزولی را بخشی از بازی قلمداد می‌کنند. این کاربر در توییتی نوشت:

من زمانی که بیت‌کوین یک دلار بود آن را خریدم و تا زمانی‌که به 32 دلار رسید به خرید خود ادامه دادم. بعد، نشستم و دیدم که بهای آن تا 2 دلار افت کرد و سپس برای 2 سال بین 5 تا 7 دلار در نوسان بود. هنوز هم بیت‌کوین‌هایم را دارم و در این نقطه، هنوز قوی ایستاده‌ام!

همه ما می‌دانیم که نه نگهداری و نه معاملات بیت‌کوین، هیچکدام آسان نیستند. اما تا به امروز، بهترین کار در بازار بیت‌کوین شناکردن در جهت رودخانه بوده است و نه خلاف جهت آن. از این رو، بهتر است مراقب دو کف احتمالی قیمت در 9,665 دلار و 7,100 دلار باشیم.

با این همه، اندیکاتور دیگری نیز وجود دارد که کمتر شناخته‌شده است، ولی می‌تواند در پیش‌بینی کف قیمت سودمند باشد.

اندیکاتور تیرون!

6
نمودار یک‌هفته‌ای تیرون-اتریوم. منبع: TradingView

آنچه در این بخش می‌نویسیم، ممکن است اندکی عجیب به نظر برسد. اما، کیت ورینگ (Keith Wareing)، معامله‌گر حرفه‌ای ارزهای دیجیتال، آن را بر مبنای تجربیات خود استدلال می‌کند. همه ما می‌دانیم که پس از ژانویه 2018 (بهمن 96) چه اتفاقی رخ داد. در این تاریخ، ما در ابتدای بازار نزولی قرار گرفته بودیم و آلت کوین‌ها کم‌کم سفر خود را تا صفر دلار آغاز کردند. اما آنچه که تیرون و تاریخچه آن را جذاب می‌کند این است که هرگاه دم یکی از کندل‌های ثبت‌شده برای این ارز دیجیتال به‌ اندازه خود بدنه کندل ثبت شود، اتفاقی عجیب در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد.

این امر بلافاصله در نمودارهای تیرون-تتر قابل‌مشاهده نیست زیرا این ارز دیجیتال به‌عنوان جفتی برای اتریوم کار خود را آغاز کرد. اما، با نگاهی به نمودار هفتگی به تیرون-اتریوم، می‌توان به نمای شفاف‌تری دست یافت.

اولین باری که این نوع کندل با دم بلند را مشاهده کردیم، بازار نزولی آغاز شد. بار دوم، این کندل زمانی ثبت شد که هفته با 7 ژانویه 2019 (17 دی 97) آغاز شده بود و سپس کندل دم‌دراز دیگری در 4 فوریه 2019 (15 بهمن 97) ثبت شد، دقیقاً زمانی که بیت‌کوین به کف قیمت خود در 3,300 دلار رسیده بود.

و اکنون، دوباره آخرین کندل تیرون در هفته‌ای که با 30 اوت (9 شهریور) تمام شد، دم‌دراز بود، درحالی‌که بازارها رو به سقوط هستند. شاید و فقط شاید، سیگنال کف قیمت هنگامی ایجاد شود که تیرون کندل دیگری با دمی مشابه با بدنه خود ثبت می‌کند.

سناریوی نزولی بیت‌کوین

اگر بیت‌کوین نتواند حمایت 9,665 دلاری را که در محدوده‌ی شکاف بورس کالای شیکاگو به وجود آمده است، حفظ کند، می‌توان سطوح فیبوناچی هفتگی را به‌عنوان حمایت‌های بعدی در نظر گرفت: سطح 38.2 در 9,190 دلار و سطح 50 در 8,168 دلار. علاوه بر این، امکان اصلاح قیمت تا سطح 61.8 در 7,146 دلار نیز وجود دارد؛ این اصلاح و افت قیمت کاملاً سالم و طبیعی است.  

اگر سطح 61.8 نیز حفظ نشود، مطمئن خواهیم بود که بازار صعودی پایان یافته و برای تعیین کف بعدی قیمت می‌توانیم چشم‌انتظار حرکات و کندل‌های بعدی تیرون باشیم.

سناریوی صعودی بیت‌کوین

تأثیر شکاف ایجادشده در بورس کالای شیکاگو کاملاً چشمگیر است. در صورت پرشدن شکاف در بورس کالای شیکاگو، باید به‌زودی منتظر اصلاح قیمت باشیم. در این صورت و با توجه به اینکه فقط بخشی از شکاف پر شده است، احتمال دارد که پیش از این به کف قیمت رسیده باشیم.

اولین نشانه بازار صعودی، بسته‌شدن کندل بالاتر از سطح 23.6 فیبوناچی خواهد بود که در محدوده 10,454 دلار قرار دارد. اگر بیت‌کوین بتواند از پس حفظ این سطح برآید، می‌توان به ادامه بازار صعودی امید داشت.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx