ارزش بیت‌کوین در چیست؟

خالق بیت کوین

در طول تاریخ و در بین جوامع مختلف فلزات با ارزش به عنوان روش‌های پرداخت مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ زیرا ارزش‌ آن‌ها نسبتا ثابت می‌ماند.

در ادامه مردم تصمیم گرفتند به جای حمل دانه‌های کاکائو و تکه‌های طلا، ارز را به عنوان جایگزینی برای این روش تبادل پول اختراع کنند.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که چرا ارزهای ضرب شده در آن زمان قابل استفاده بودند که مهم‌ترین آن‌ها این بود که از همان فلزات گرانبها ساخته می‌شدند و به همین دلیل ارزش آن‌ها دارای پشتوانه‌ای قوی بود. این ارزها که به شکل سکه بودند در طول زمان به سختی خراب می‌شدند و ارزش آن‌ها نیز سقوط نمی‌کرد.

عناوین مطلب:

در دوران مدرن، اسکناس‌ها جای خود را به سکه‌های ضرب شده دادند.

این نوع ارزها مانند سکه‌های ساخته شده از فلزات با ارزش، خود به خود ارزش ذاتی نداشتند. در ادامه نیز افراد پول الکترونیک و روش‌های متفاوت پرداخت را ساختند. ارزهای کاغذی نمایشگر مقدار ارزش مشخصی هستند که به ازای آن‌ها امکان دریافت کالا وجود دارد.

تاریخچه تکامل پول

بهرحال با توجه به اینکه دنیا استاندارد طلا و پشتیبانی آن از ارزها را کنار گذاشت، این روزها ارزهای فیات به وجود آمده‌اند. یک ارز فیات توسط هر کشور و دولت خاصی تولید می‌شود و ارزش آن به ذخایر طلا و یا دیگر کالاها وابسته نداشته (پشتوانه ندارد) و بیشتر با توجه به اعتماد و اعتباری که آن کشور و دولت در بین بقیه دارد تعیین ارزش می‌شود.

هم اکنون بیشتر ارزهای دنیا ارز فیات بوده و خیلی از دولت‌ها و مردم عادی جهان این موضوع را فهمیده‌اند که ارز فیات بهترین نوع بوده که ارزش آن در طول زمان ثابت مانده و به میزان کمتری مستعد زوال است.

کمیاب، تقسیم‌پذیر، کاربردی و قابل انتقال

علاوه بر مواردی که تاکنون در مورد یک ارز گفته شد، یک ارز موفق برای داشتن ارزش باید یک سری صلاحیت‌ها در زمینه‌های کمیابی، تقسیم‌پذیری، کاربردی و قابل انتقال بودن داشته باشد. با این که کریپتو این ویژگی‌ها را دارند اما نقد کردن ارز دیجیتال به ارز ملی کشورها برای ادامه زندگی امری ضروری است.

در ادامه تمام این عبارت‌ها را به طور مختصر تعریف خواهیم کرد:

کمیابی و نقدینگی بیت‌کوین

وقتی بیت‌کوین در سال 2009 ظهور کرد، توسعه‌دهنده و یا توسعه دهندگان آن پروتکلی را طراحی کردند که طبق این پروتکل میزان بیت‌کوین موجود در دنیا تنها 21 میلیون عدد است. در آن زمان، در ایران کسی به دنبال تبدیل بیت‌کوین به ریال نبود و تازه مفهوم بلاک‌چین و کریپتو در حال شکل گرفتن بودند.

در حال حاضر بیت‌کوین‌های استخراج شده و موجود در شبکه به بیش از 18 میلیون بیت‌کوین رسیده است. تعداد بیت‌کوین‌هایی که استخراج می‌شود و سرعت استخراج آن‌ها حدودا هر چهارسال یک بار نصف می‌شود.

پیش‌بینی شده است که تا سال 2022، تعداد 19 میلیون بیت‌کوین در دنیا وجود خواهد داشت. این حدس و گمان‌ها در صورتی است که پروتکل از پیش تعیین شده تغییری نکند که با توجه به سختی این کار و غیرمتمرکز بودن شبکه بیت‌کوین احتمال چنین اتفاقی بسیار پایین است.

روشی که بیت‌کوین برای کنترل نقدینگی در پیش گرفته است با بسیاری از ارزهای فیات متفاوت است. ارزهای فیات یا بدون پشتوانه، با توجه با تصمیم دولت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌توانند به میزان فراوان چاپ شوند. برای مثال تبدیل ارز دیجیتال به تومان یکی از مثال‌های تبدیل کریپتو به فیات است که در ایران مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

چنین چیزی در مورد بیت‌کوین صادق نیست؛ زیرا غیرمتمرکز است و کسی نمی‌تواند در موردش تصمیم بگیرد. اکنون قابلیت استخراج بیت‌کوین باعث شده سرمایه‌گذاران در این زمینه فعال شوند؛ اما وقتی تعداد توکن‌های موجود در شبکه به 21 میلیون عدد برسد معلوم نیست چه اتفاقی افتاده و پیش‌بینی آن نیز سخت است.

برای روشن‌تر شدن موضوع و مقایسه نزدیک می‌توان تصور کرد که دولت آمریکا تصمیم بگیرد که دیگر دلاری را تولید نکند! خوشبختانه استخراج بیت‌کوین تا حدود سال 2140 پا برجا بوده و آخرین توکن این ارز دیجیتال در آن سال وارد شبکه خواهد شد!

تقسیم پذیری بیت‌کوین

21 میلیون بیت‌کوین در مقایسه با ارزهای فیات مطرح دنیا مقدار بسیار کمی است؛ اما خوشبختانه هر بیت‌کوین به واحدهای کوچکی تقسیم‌پذیر است که ساتوشی نام دارد. کوچک‌ترین مقدار بیت‌کوین برابر با 0.00000001 بیت‌کوین (1 ساتوشی) است.

کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین به افتخار بنیانگذار ناشناس بیت‌کوین “ساتوشی” نامیده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که چندین کوادریلیون ساتوشی وارد اقتصاد جهانی شود و مشکلی بابت تقسیم‌پذیری بیت‌کوین وجود نداشته باشد.

کاربردی بودن

یکی از بزرگترین دلایل موفقیت بیت‌کوین استفاده آن از تکنولوژی بلاک‌چین است. بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع است که به صورت غیرمتمرکز مدیریت شده و این شبکه به شکلی امن و غیرقابل تغییر به شکلی تقریبا خودمختار اداره می‌شود!

این موضوع به این معنی است که افراد و کاربران نیاز به اعتماد به فرد دیگری برای اینکه سیستم به درستی کار کند ندارند. این موضوع به دلیل وجود سیستم و مکانیسم قدرتمند تایید و ثبت هر تراکنش است که استخراج بیت‌کوین نیز به همین معناست.

بهتر از همه این‌ها این است که بلاک‌چین انعطاف لازم را دارد که در خارج از فضای ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

قابل انتقال

به لطف وجود صرافی‌های مختلف در سراسر دنیا، کیف پول‌های کارآمد و دیگر ابزارهای مرتبط، بیت‌کوین در سراسر دنیا بین افراد مختلف قابل انتقال است.

چالش‌های بیت‌کوین

به طور کلی بیت‌کوین با توجه به گفته‌های بخش‌های قبل در مقایسه با ارزهای فیات بسیار موفق بوده و می‌تواند به ما کمک کند؛ اما چالش‌های و مشکلاتی که بیت‌کوین باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کند چه چیزهایی هستند؟

یکی از بزرگترین مشکلات بیت‌کوین، در قبال شناسایی به عنوان ارزش است.

کاربردی بودن بیت‌کوین کاملا به قابل استفاده بودن آن برای خرج روزانه مرتبط است. اگر یک ارز بخواهد ارزش مالی داشته باشد، باید در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یک راه برای خرج کردن شناخته شود.

به عنوان مثال شما باید بتوانید به سوپرمارکت رفته و پول بستنی خود را با کیف پول بیت‌کوین خود پرداخت کنید. اگر چنین اتفاقی برای یک ارز نیفتد ارزش خود را از دست داده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بیشتر ارزش فعلی بیت‌کوین به دلیل علاقه و ایجاد هیجانی است که در بین مردم به وجود آمده است. به طور کلی ارزش آن از توجه فوق‌العاده زیاد رسانه‌ها ایجاد شده و در آینده ممکن است به دلیل وجود مشکل غیرقابل استفاده بودن برای خرید و فروش کالا ارزش آن سقوط کند؛ اما آینده به هیچ وجه معلوم نیست.

کاربردی و قابل انتقال بودن بیت‌کوین از مشکلاتی است که بیت‌کوین با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کند، شما نمی‌توانید به راحتی تمام کالاهای مورد نیاز خود را با بیت‌کوین خریداری کنید.

در سال‌های اخیر دنیای ارزهای دیجیتال دزدی‌ها، هک‌ها و کلاهبرداری‌های زیادی را به خود دیده است.

این موارد در فضای ارزهای فیات نیز وجود دارد؛ اما به دلیل وجود نظارت‌ و سازمان‌های مختلف پیگیری و به دام انداختن دزدها کاری بسیار آسان‌تر و ممکن‌تری است؛ اما به دلیل سیستم غیرمتمرکز بیت‌کوین، چنین امکانی در ارزهای مجازی وجود ندارد.

دولت‌های مختلف نگاه‌های متفاوتی به بیت‌کوین دارند و مشخص نیست که بیت‌کوین روزی در تمام دنیا مورد قبول واقع خواهد شد یا خیر که این موضوع برای ادامه حیات این ارز دیجیتال با ارزش بسیار مهم است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx